GB     HJEM

Dette har du krav på hvis det blir streik i Norwegian


Foto: Norwegian
I morgen, onsdag 10. oktober, kan det bli streik i Norwegian. Dette har du rett til, hvis streiken rammer deg:







- Du kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport. Dette gjelder hvis flyavgangen blir kansellert eller forsinket over fem timer som følge av streiken, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

- Hvis du fortsatt ønsker å fly, kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

- Du har krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert. På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer, avhengig av reisens lengde. Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger Ingeborg Flønes til.

Klag til flyklagenemnda
Får du ikke det du har krav på, må du klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram, må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde. Har hendelsen skjedd i Norge, går du til Transportklagenemnda. Strander du på en flyplass i Europa må klagen i utgangspunktet behandles der. Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa, din forbrukerhjelp i Europa.

Møt opp!
Husk at streiken fort kan bli avblåst, og da bør du være på flyplassen. Vårt råd er derfor at du møter opp, om du ikke har fått beskjed om annet, avslutter Ingeborg Flønes.


www.osloairports.com | 2007 - 2015 | uten kommersiell tilknytning til Oslos lufthavner