*Gebyr for å bestille på Internett
*Gebyr for å reservere sete
*Gebyr for å sjekke inn?
*Gebyr for å gå på WC?
(Oversikt over selskapenes pristillegg lengere ned i artikkelen)
Skal du ut og fly, koster turen mer enn billettprisen. Ser du annonse om en utenlandstur fra Oslo som koster bare et par hundrelapper, er det gjerne en sum som slett ikke er den totale prisen på turen. Dette er for så vidt ingen nyhet. Men kostnadstilleggene blir stadig flere. Forskjellen på selskapene blir kanskje også større?
–Jeg tror ikke det. Vi ser en tendens til at flere såkalt tradisjonelle flyselskaper nå begynner å ta seg betalt for tilleggsytelser, sier Daniel Skjeldam, kommersiell direktør i Norwegian.
–Vi har på en måte to skoler i flybransjen; de tradisjonelle nettverksselskapene som SAS, Lufthansa og KLM som den ene, og lavprisselskapene som opererer med en annen prismodell som den andre, sier Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør i SAS Norge.
Prisoppstykking.
Å betale for overvekt og spesialbagasje er noe vi har vent oss til, vi som sitter godt plassert «bak forhenget», med turistklassebillett i reisevesken. Men nå ser vi en økende tendens til at kostnadene på flyreisen blir delt opp i enda mindre biter. Et spørsmål er hvor komfortable vi er med en slik utvikling.
–Vår tankegang er at man i størst mulig grad skal betale for det man har behov for. Altså blir det en individualisering av prisingen som vi mener alle er tjent med. Vi synes for eksempel det ikke er riktig at folk som reiser kun med håndbagasje, skal være med på å subsidiere flyturen til dem som sjekker inn bagasje, sier Skjeldam.
–Vi ser at flykundene er innforstått med at de skal betale for det de får. Lavprisselskapene har satt en standard for hva det skal koste å fly fra A til B. Selv om vi opererer med en litt annen modell, ønsker vi å være konkurransedyktige, sier Siw Sandvik, informasjonssjef i Widerøe.
Positive tilbakemeldinger.
Mens vi er blitt godt vant med kostnad på bagasjeovervekt, spesialbagasje og etter hvert også mat om bord, er kostnader pr. kolli (uansett vekt), setereservasjon og ved bestilling noe som er relativt nytt. Hva synes vi om det?
–De reaksjonene vi får, er overveiende positive, sier Skjeldam. –Når det gjelder setereservasjon, for eksempel, er det noe vi lenge ikke hadde. Det var fritt valg, free seating; først om bord fikk velge sete. Nå kan du velge sete samtidig som du bestiller billetten såfremt bestillingen ikke gjøres mer enn ni måneder før reisen. Det koster noen kroner, men det synes kundene er greit.
–Kundene skjønner at ting endrer seg og at man i større grad enn før må være forberedt på å betale for ting som kommer ekstra til selve flyturen/setet. Ryanair har på mange områder vist vei. Den veien går ikke vi. Men når det er sagt, synes jeg det irske selskapet har fått til flere ting på imponerende vis, mener Siw Sandvik, og understreker at for Widerøe er det viktig at kunden som bestiller på nettet tidlig i bestillingsprosedyren, får se hva sluttsummen blir.
Betale for å gå på WC?
Å raskt se den totale billettkostnaden var lenge ikke mulig hos billigflyselskap-pionér Ryanair. Først langt ut i bestillingsprosessen dukket skatter og avgifter opp. Da vi søkte på «vår» billett, viste det seg at systemet nå er endret slik at man får opp både nettopris, skatter og avgifter og totalpris i det første skjermbildet.
–Lavprisselskapene har sin modell og følger naturligvis den, fordi de merker at den fungerer. Likevel vil jeg kalle noe av det enkelte av dem gjør, for lokketilbud, sier Thomas Midteide.
–Jeg har forøvrig registrert at det har versert rykter om at Ryanair kanskje kan tenke seg å ta betalt for å gå på WC. Nå tror jeg vel at det skal mye til for at noe selskap går så langt, sier SAS-kommunikasjonsdirektøren. Han har også registrert at enkelte nettverksselskaper har syslet med tanken om å avgiftsbelegge tjenester som – foreløpig – er gratis:
–Noen selskaper i USA er muligens på gli, blant annet ved å vurdere å ta betaling for å få sjekke inn. I SAS er det pr. i dag et ikke-tema. Det samme er status i KLM, forteller Paul Verhagen, som er regionsjef i Norge for KLM og Air France.
Dette kommer i tillegg:
Aftenposten har undersøkt prissetting i fem av selskapene som flyr hyppigst fra Norge til utlandet. Gebyrene gjelder for reiser i Europa med turistklassebillett. Vi har valgt en reise mellom Gardermoen/Torp og Skottland, fordi alle selskaper trafikkerer Østlandet–Skottland.
SAS
«Netto» billettpris: Gardermoen–Edinburgh (direkte) kr 4825.
Kolli: Gratis inntil 20 kg (Eurobonus-gullkunder kan plusse på 20 kilo, sølvkunder kan plusse på 10 kilo).
Håndbagasje: Maks 8 kg.
Spesialbagasje: Fra 160 kr (golfbag).
Barnevogn: Gratis, men pose koster 50 kr. Den kan brukes flere ganger.
Overvekt: Mellom 50 og 90 kr pr. kilo.
Setereservasjon: Gratis, kan gjøres tidligst 22 timer før avreise.
Ekstra benplass: Gratis, du kan for eksempel selv gå inn og velge nødutgang.
Mat: Gratis frokost før kl. 9 på innenlandsruter. Mat selges på europaruter. Egen mat kan medbringes.
Bestille billett på nettet: 25 kr pr. billett (servicehonorar).
Bytte navn på billetten: Gratis på fleksible billetter, på billigbilletter koster det 300 kroner å overdra den til en annen passasjer. Å endre eget navn er gratis (hvis du gifter deg eller har gjort en skrivefeil).
NORWEGIAN
«Netto» billettpris: Gardermoen–Edinburgh (direkte); kr 2652.
Kolli: 40 kr innenlands, 55-60 kr på utenlandsreiser pr. kolli pr. strekning. Først oppgitt på flyplassen; 80 kr innenlands, 120 kr på utenlandsreiser, pr. kolli og pr. strekning. Man kan ta med opptil 40 kg bagasje innenlands for 80 kroner.
Håndbagasje: Maks 10 kg.
Spesialbagasje: 216 kr (golf-/skiutstyr) til 324 kr (sykkel) innenlands; utenlandsturer hhv. 200 og 300 kr.
Barnevogn: Gratis, også posen.
Overvekt: 60-65 kr pr. kilo. (Jfr. bestemmelsen om inntil 40 kg for 80 kr på innenriksfly).
Setereservasjon: 40 kr på innland, 50-60 kr på utlandsreiser, pr. pers. pr. strekning.
Ekstra benplass: Man kan velge sete med ekstra benplass når man bestiller flybilletten og ønsker setereservasjon.
Mat: Selges om bord. Egen mat kan medbringes.
Bestille billett på nettet: Gratis.
Bytte navn på billetten: 324 kr på innenlandsflyvninger, 300 kr utenlands, pr. pers. pr. strekning.
WIDERØE
«Netto» billettpris: Torp, Sandefjord–Aberdeen (via Bergen på utreise, via Stavanger på returen); kr 4127.
Kolli: Gratis inntil 15 kg innenlands, 20 kg på utenlandsruter.
Håndbagasje: Maks 8 kg.
Spesialbagasje: Fra kr 180 (golfbag) til 720 (kajakk).
Barnevogn: Gratis (alt som har med babyer å gjøre skal være gratis).
Overvekt: Mellom 55 og 100 kr pr. kilo.
Setereservasjon: Uaktuelt på grunn av flytypene.
Ekstra benplass: Også uaktuelt på grunn av flytypene.
Mat: Gratis frokost frem til kl. 09.30. Senere på dagen selges mat og drikke. Medbrakt mat er godtatt.
Bestille billett på nettet: Gratis på innenlandsfly når Widerøe er en del av reiseruten – kr 25 på utenlandsfly når Widerøe er en del av reiseruten.
Bytte navn på billetten: 300 kr.
KLM
«Netto» billettpris: Gardermoen–Edinburgh (via Amsterdam); kr 3126.
Kolli: Gratis inntil 20 kg.
Håndbagasje: Maks 12 kg.
Spesialbagasje: Fra 20 euro, ca. 170 kr (golfbag).
Barnevogn: Gratis – pose også. Overvekt: 12 euro (ca. 100 kr) pr. kilo.
Setereservasjon: Gratis – kan først gjøres 30 timer før avreise.
Ekstra benplass: 25 euro (ca. 200 kr) for hver strekning.
Mat: Gratis.
Bestille billett på nettet: 50 kr (kredittkortavgift).
Bytte navn på billetten: Ikke mulig på den billigste billett-typen.
RYANAIR
«Netto» billettpris: Torp Sandefjord–Glasgow (direkte); kr 723.
Kolli: Bagasjegebyr 1. kolli 10 euro (ca. 86 kr) når bestilt på nett – det dobbelte på flyplassen. Kolli nr. 2 og 3 – 20 euro (ca. 170 kr) for hver. Total bagasjevekt 15 kg.
Håndbagasje: Maks 10 kg.
Spesialbagasje: 30 euro (ca. 260 kr) når bestilt på nett, ellers 40 euro (ca. 350 kr) – gjelder f.eks. sportsutstyr og musikkinstrumenter.
Barnevogn: Gratis.
Overvekt: 15 euro (ca. 130 kr) pr. kilo.
Setereservasjon: Ikke mulig.
Ekstra benplass: Ikke mulig å kjøpe. Men du kan kjøpe deg frem til prioritert plass i ombordstigningskøen – koster 2 euro (ca. 17 kr) – og dermed få anledning til å velge sete.
Mat: Kan kjøpes. Egen mat kan også medbringes.
Bestille billett på nettet: 5 euro (ca. 43 kr), som er en kredittkortavgift. (Betaler du med Visa Electron-kort, slipper du avgiften.)
Bytte navn på billetten: 100 euro (ca. 860 kr) når bestilt på nettet – ellers 150 euro (ca. 1300 kr).
Prissjekken er gjort en uke før utreise; utreise 24. mars og retur 29. mars.
Foto: Mariusz Basiak