GB     HJEM

Verdens skumleste rullebaner

Nettstedet Travel & Leisure har kåret verdens mest skremmende og for piloter, vanskeligste, rullebaner ved flyplasser i verden, melder Reuters.
Nedenfor finner du videoklipp fra YouTube som viser innflyvninger og landinger ved fler av dem.

Paro, Bhutan
Pent plassert mellom fjell i 16 000 fots-klassen, ligger denne rullebanen. Man må ha spesialtrening for å lande her, noe visstnok bare åtte piloter har.



Princess Juliana Internasjonale flyplass, St. Maarten
Rullebanen, som bare måler 7,152 fot (ca 2179 meter), er ikke så vrien for små og mellomstore fly. Men når en av Karibias travleste flyplasser skal ta i mot passasjerfly som Boeing 747, kan det bli i korteste laget. Flyene må ligge lavt og sneier nesten hodet på dem som oppholder seg på stranden like ved.



Gibraltar

Denne lille flekken på verdenskartet har også en av de minste rullebanene; 6000 fot (ca 1820 meter). Med andre ord har man temmelig lite slingringsmonn. Artig nok krysser også den eneste bilveien inn og ut av Gibraltar rullebanen



Barra flyplass på Isle of Barra, Skotland

Her spiller flo og fjære en aktiv rolle i hvor utfordrende landingen kan være. Her snakker vi nemlig om en øy som bruker stranda som en den av rullebanen. Se hvordan British Airways gjør det i videoen nendefor.



Toncontin flyplassen i Tegucigalpa, Honduras

En skarp 45-graders sving står på programmet før man sneier busker og trær på vei ned i den bolleformede dalen der de har valgt å legge flyplassen. Se video for bedre forklaring.



Flyplassen Funchal i Madeira
Også denne omgitt av fjell, krever at pilotene styrer mot fjellene før de i siste øyeblikk tar en skarp høyresving.



Juancho E. Yrausquin-flyplassen på Saba (Nederlandske Antillene)
Denne flyplassen ligger på noe som ligner en klippe og må være blant verdens korteste; 1300 fot (ca 395 meter) måler den og landingen byr i tillegg på noen herlige vinder for den piloten som måtte ønske å prøve seg.




St.Barth - De vestindiske øyer
Å fly til og fra St.barth markedsføres av myndighetene som en opplevelse i seg selv..


www.osloairports.com | 2007 - 2015 | uten kommersiell tilknytning til Oslos lufthavner