GB     HJEM

Hvordan kan flyturen bli så billig ?

Flybillettene har aldri vært så billige. Men bensinpriser og miljøavgifter truer. Du skal på weekendtur til København. På nettet finner du flybillett til under 200 kroner én vei. Hvordan er det egentlig mulig? Hvis du skulle tatt tog, hadde det kostet cirka 900 kroner én vei, med ferge må du betale fra 700 kroner og oppover, og med bilen hadde du kanskje brukt i underkant av en tusenlapp i bensin og bompenger én vei. Hvordan blir flybilletten så billig? Aftenpostens reiseteam har sett på saken.

*Den største bidragsyteren til din lille weekendtur er han eller hun som reiser for jobben. Yrkesreisene er dyrere, selv om disse også generelt er blitt billigere enn før.

*Du slipper alle bensinavgifter når du reiser utenlands. Når du tanker bensin på bilen, er over halvparten av prisen avgifter.

*Flyene har i dag 80 prosent belegg mot 60 prosent bare for noen år siden. Det gjør det mulig å holde prisen nede.

*Taxfreesalget. Mens resten av Europa har avviklet taxfreesalget, har Norge beholdt det. Førti prosent av flyplasseieren Avinors inntekter kommer fra inntekter som taxfreesalg og parkeringsavgifter.

*Lavprisselskapene tjener penger på at du betaler ekstra for bagasjen, maten om bord osv.

*Billettene selges nå i stor grad over Internett. Dette har redusert utgiftene for flyselskapene.

Vi reiser langt mer til utlandet etter at billettene ble så mye billigere. Mens du før måtte reise på chartertur for å komme direkte til en del populære turistmål, kan du nå velge å fly direkte. Men den økte flyturismen har ikke kommet uten diskusjon. Det er nå spennende tider for luftfarten. Kan prisene holde seg så lave, og kan flyene fortsatt slippe unna CO-2-avgifter?

Rom for økning.

Forskningsleder Jon Inge Lian på Transportøkonomisk Institutt er usikker.
–Når det gjelder belegg på turene, gjør flyselskapene det bra. Regnskapsmessig er det verre, men å øke prisene er vanskelig. Hvis det fører til mindre trafikk, skaper det problemer. Samtidig er det rom for økninger i flytrafikken, særlig til utlandet. I fjor ble det foretatt 13 millioner enkeltreiser til og fra utlandet i Norge. Av disse var trolig 9 millioner foretatt av nordmenn. Det blir 4,5 millioner tur/returreiser; én pr. nordmann. Å si at dette er taket, er meningsløst. Men innenlands kan vi nærme oss en metning.

Lian synes ikke det er for billig å fly i Norge. Norge er det land i Europa som er mest avhengig av luftfart på grunn av lange interne avstander og fordi det er langt til sentrale destinasjoner i Europa, understreker han.
–Det er lave avgifter på flybensinen, langt lavere enn for bil. Samtidig betaler flyselskapene for seg på andre måter, som start- og passasjeravgifter og så videre. Det gjør ikke jernbanen. EU har foreslått at luftfarten skal inkluderes i kvotesystemet for klimautslipp. Dagens kvotepriser tilsvarer 50 øre literen for drivstoff og er ikke veldig mye. Hvis du reiser fra Oslo til Bergen, bruker du tredve liter drivstoff som passasjer. Da blir prisen for kvoten 15 kroner. Men på sikt kan man se for seg at det skjer noe med kvotesystemene. Det er avhengig av hvor tøffe politikerne er, hvor mange gratiskvoter de gir ut.
I Norge har myndighetene innført en CO-2-avgift for flytrafikken innenlands som for tiden er på 64 øre pr. liter. EU jobber også med saken. Men USA er svært tilbakeholdende.

De rike flyr.
Internasjonalt står flytrafikken for to prosent av de samlede klimautslippene. Tallet for Norge er nesten det dobbelte hvis du inkluderer flyreiser til første destinasjon i utlandet. Ser vi på hvem som flyr, er det et gode for de rike i verden. Bare fem prosent av verdens befolkning har noensinne sittet i et fly, hevdet den polsk-britiske sosiologen Zygmunt Bauman for noen år siden.

Holger Schlaupitz, fagleder for energi, klima og samferdsel i Norges Naturvernforbund, forteller at de har gjort beregninger for innenrikstrafikken som viser at man belaster klimaet cirka fem ganger mer på samme distanse når man bruker fly i stedet for tog.
Schlaupitz tror flyreisene vil bli dyrere.
–Luftfarten har tradisjonelt hatt veldig billig drivstoff. Flyselskapene får i det hele tatt flere ting billig. Taxfreesystemet er direkte bakstreversk. Avgifter må til for å begrense klimaendringene som følge av flytrafikken. Hvis Norge og Europa virkelig får en offensiv klimapolitikk, blir det merkbart for flyprisene.
–Flyreiser er med på å skape holdninger og vaner som er vanskelige å snu. Vi kan heller ikke si at dere i Kina ikke får lov. Det er de rike som står for den største forurensningen og de fattige som må bære konsekvensen i form av klimakatastrofer, sier Holger Schauplitz.


Foto: Scanstockphoto

www.osloairports.com | 2007 - 2015 | uten kommersiell tilknytning til Oslos lufthavner