GB     HJEM

Dette har du krav på når bagasjen blir borte

Flyselskapet er lovpålagt å erstatte bagasje som enten skades, forsinkes eller blir helt borte i løpet av flyturen. Det er helt uavhengig av hva slags reiseforsikring du har.



Hvis du får erstatning av reiseforsikringsselskapet, vil det kreve utlegget tilbakebetalt av flyselskapet. Det er det som kalles regress. Du har krav på å få refundert det du må legge ut for å gjenskaffe koffert, nødvendige toalettsaker, sko og klær på reisen, sier leder av Forbruker Europa, Lars Grøndal. Det betyr likevel ikke at du kan løpe ut og handle i vilden sky hvis bagasjen blir forsinket. Luftfartsloven sier at du skal få erstattet «innkjøp/innleie av en relevant gjenstand som befinner seg i bagasje som er forsinket/borte» Den samme loven setter et tak på flyselskapenes erstatningsansvar til 8.300 kroner.

Egen fortolkning av loven
Men flyselskapene har sine egne måter å tolke loven på. Mange avkorter erstatningen, dersom de mener at gjenstandene du har kjøpt mens du ventet på bagasjen kan selges videre igjen etter at kofferten har kommet til rette. Derfor er det lurt å også sjekke vilkårene hos reiseforsikringsselskapet.- Erstatningspraksis varierer fra flyselskap til flyselskap. Det er også variasjon i vilkårene hos de ulike forsikringsselskapene. Derfor lønner det seg alltid å sjekke om forsikringen dekker noe ut over det flyselskapet dekker, sier skadesjef Marianne Hartvik i Europeiske reiseforsikring. Likevel nytter ikke å få erstatning for den samme skjorta to steder. Det du eventuelt har fått i erstatning hos flyselskapet, trekkes fra hos forsikringsselskapet.Første bud for å få erstatning, er å ta vare på kvitteringene.Hvor fort du skal begynne å kjøpe ny garderobe når bagasjen er forsinket, vil være avhengig av forholdene. Tannbørste og toalettsaker trenger du ganske fort. Skal du i et selskap, eller møte hvor det er viktig å se ordentlig ut, kan det også hende at du må skynde deg å kjøpe nye klær som kan være litt dyre. Men akkurat det behovet er ikke nødvendigvis like sterkt hvis du er på ferie, sier han. I henhold til Montrealkonvensjonen skal det ligge en rimelighetsvurdering i bunn for hva du får i erstatning. I første omgang er det flyselskapet som avgjør hva som er rimelig i hvert tilfelle. Hvis du ikke er enig i flyselskapets vurdering, kan du bringe saken inn for flyklagenemnda, dersom du har reist med et norsk selskap.

Søk hjelp
Lars Grøndal i Forbruker Europa er helt klar på at erstatningen skal utbetales innen rimelighetens grenser.Hvis du må vente lenge på utbetalingen, og det ikke hjelper å henvende seg til flyselskapet, er det som regel en forbrukerorganisasjon som kan hjelpe deg, sier han. Dersom det dreier seg om et norsk flyselskap, tar du kontakt med Forbrukerrådet, som sender saken videre til Flyklagenemnda. Hvis det dreier seg om et europeisk selskap, tar du kontakt med Forbruker Europa, som videresender saken til sine europeiske søsterorganisasjoner.


Kilde: VGNett


www.osloairports.com | 2007 - 2015 | uten kommersiell tilknytning til Oslos lufthavner