Foto: Boeing |
Mange spør om sikkerheten er like god som hos andre selskap, om alle gebyrene, om hvorfor deres flyplasser ligger langt unna endelige destinasjon osv.
Vi skal prøve å gi svar på noen av spørsmålene og kanskje avlive en myte eller to.
Ryanair ble grunnlagt av den irske familien Ryan i 1985 og første fly var av typen Bandeirante med 15 seter ombord, og selskapet hadde 25 ansatte. Første året fraktet de 5000 passasjerer, og fløy daglig fra Waterford i sørøst i Irland til London Gatwick.
Ryanair har i dag et team på mer enn 6.000 mennesker og forventer å ha omlag 67 millioner passasjerer i 2009. Selskapet flyr til 175 destinasjoner fordelt på 28 land. I Norge flyr selskapet rundt 60 ruter totalt, fra Rygge, Torp og Haugesund.
Flyene og sikkerhet
Ryanairs flyflåte består utelukkende av flytypen Boeing 737-800 med en snittalder på 2,5 år som er blant de yngste i Europa. Ryanairs fly har 189 seter ombord. Det jobber fire i kabinen og to foran i cockpit.
Mange lurer på om det er like trygt å fly med et selskap som selger så billige billetter, og har fly som alltid er på vingene.
Til det er det å svare at Ryanair må følge akkurat den samme sikkerhetsstandarden som alle andre flyselskap som flyr i EU/EØS må gjøre, og de er strenge. Det skal lite til for å miste sin lisens, noe ikke Ryanair kan gamble på.
Hvert år samler Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (JADEC) inn statistikk over ulykker blant alle flyselskap og rangerer selskapene deretter. Ryanair ligger på 7. plass over verdens mest sikre flyselskap. Grunnen til at det ikke kommer lenger opp er at selskapet bare har eksistert siden 1985.
Hvorfor lander de så langt unna endelige destinasjon?
Ryanair er svært effektive i sin drift, hvert fly er i gjennomsnitt 15 timer i luften hver dag (8 timer for SAS). For å holde kostnadene nede kreves en (liten og) effektiv flyplass med lavere avgifter enn det de store kan tilby. Ryanairs målsetting er å kun ha flyene stående på bakken i 25 minutter før de tar av igjen. Da sier det seg at effektiviteten på bakken er et must, når flyene skal tømmes og fylles med både passasjerer og baggasje.
Selskapet velger å bruke navn på nærmeste kjente storby/ hovedstad på sine destinasjoner, f.eks Stockholm Skavsta (10 mil fra Stockholm) og Oslo Rygge (Moss lufthavn Rygge, 6 mil fra Oslo).
Hvordan er det å reise "via" med Ryanair?
Selskapet er et rent lavkostselskap som kun har ansvaret for å fly deg fra A til B. Hvis du velger å fly til en av selskapets destinasjoner for så å fly videre derifra til destinasjon C, skal du være klar over at du gjør dette på eget ansvar. Hvis flyet ditt er forsinket eller blir kansellert, vil ikke Ryanair gi deg noen form for kompensasjon, eller hjelpe deg videre. Dette gjør de også klart på sine hjemmesider.
Hvis du alikevel velger å først reise fra A til B for deretter å fly videre til C må du beregne deg god tid. Vi i redaksjonen ønsker ikke å gi noen svar på hvor mye tid du må beregne, men husk at Ryanair anbefaler den reisende alltid å møte på flyplassen to timer før avgang. Jo større flyplassen du reiser via er, jo mer trafikk er det, og jo lengere tid tar alt. Du må selv vente på bagasje sjekke denne inn på nytt, gå gjennom sikkerhet, og fram til neste gate osv.
Må jeg betale for å gå på do?
Selskapet har pt. ikke innført gebyrer for bruk av toalettene ombord. Ryktet om dette oppsto som en aprilspøk fra selskapet overfor journalister for et par år siden. Myten om avgiften lever videre da selskapets toppsjef Michael O' Leary ikke går av veien for å trekke dette fram og fortelle at de alltid vurderer sine gebyrer og avgifter. Han mener folk ikke trenger tilgang til toaletter om bord, da gjennomsnittsturen med Ryanair er på 60 minutter. Det er også derfor de mener ett toalett ombord holder, og at folk kan benytte toalettene på flyplassene. Hvis selskapet kan kaste ut to av tre toaletter ombord, vil de kunne sette inn flere seter og presse prisene ned. Men i internasjonal lufttransport er det også regler hvor mange toaletter man skal ha i forhold til antall seter ombord. En gjennomsnittsreise med Ryanair koster 32 Euro i følge selskapet selv, obligatoriske avgifter inkludert.
Finnes det ståplasser ombord?
Dette er også en myte på lik linje som toalettene. Selskapet leker med tanken om å ta ut noen seter og ordne med gratis ståplasser ombord. Du kan lese mer om den ideen her.
Før eventuelle ståplasser innføres må dette godkjennes av internasjonale luftfarsmyndigheter.
GEBYRER
Obligatoriske gebyrer
En Ryanairbillett består av en grunnpris + skatter og avgifter, som for alle flyselskap. I tillegg må du betale kr. 55,- i innsjekkingsgebyr (kr. 110,- tur-retur pr. reisende).
Billettene må kjøpes på nettet og du betaler med kredittkort. For de transaksjonene tar selskapet kr. 55,- en vei. (kr. 110,- tur-retur pr. reisende).
EU261 innstilt: Dette er en ekstraavgiften Ryanair mener passasjerene selv bør betale kostnadene for EU-regulativet EU 261 – som gir flypassasjerer rett til blant annet mat og overnatting ved kanselleringer og forsinkelser. Likeså må du betale 0,25 euro hver vei for en grønn flyskatt EU har innført. Hos Ryanair kalles den "ETS levy"
Greier du deg med kun håndbagasje på turen og ikke velger noen av de valgfrie tjenestene/ gebyrene, kommer de obligatoriske gebyrene på ca 260,- tur-retur.
Valgfrie gebyrer
Reiser du kun med håndbagasje er dette gratis. Maksvekten er 10 kg, og den ene bagen/ kofferten du kan ha med deg må ikke være større enn 55x40x20 cm. I denne må du få plass til alt du skal ha med deg av klær, sko, toalettartikler, laptop, ev. taxfreekjøp osv. Du kan ikke stille med en bærepose med taxfreevarer ved siden av, selv om totalvekten ikke overstiger 10 kg.
Sørg for å forhåndsbestille og betale på nettet for den/ de kofferten(e) du skal ha med deg. Selskapet opererer med høy- og lavsesong når det gjelder priser på koffertene, og hvis du må betale for koffertene på flyplassen, kan det bli svært dyrt.
Prioritert ombordstigning koster ca kr 40,- pr. flight (det er fritt setevalg hos Ryanair).
En bookingbekreftelse på sms koster kr 10,- (sendes gratis til den eposten du må oppgi i bestillingen).
For oversikt over disse gebyrene, og andre gebyrer som barnevogn, skiutsyr, musikkinstrumenter osv - klikk her (ekstern lenke).
Innsjekk og boardingkort
Du må selv sjekke inn på nettsidene til Ryanair og printe ut boardingkortet (ombordstigningskortet) ditt. (Et vanlig A4 ark med opplysninger om reisen og med strekkoder, farveprinter er ikke nødvendig). Tjenesten er tilgjengelig fra 15 dager før avreise og inntil fire timer før flyavgang. Pass på at hvert av boardingkortene (tur og retur) printes på hvert sitt ark. Sjekker du ikke inn og printer ut boardinkortet ditt, må dette gjøres på flyplassen mot et gebyr på 60 Euro for hver flight, og for hver person i følge uten boardingkort.
Legitimasjon
OBS!
Innsjekk og boardingkort
Du må selv sjekke inn på nettsidene til Ryanair og printe ut boardingkortet (ombordstigningskortet) ditt. (Et vanlig A4 ark med opplysninger om reisen og med strekkoder, farveprinter er ikke nødvendig). Tjenesten er tilgjengelig fra 15 dager før avreise og inntil fire timer før flyavgang. Pass på at hvert av boardingkortene (tur og retur) printes på hvert sitt ark. Sjekker du ikke inn og printer ut boardinkortet ditt, må dette gjøres på flyplassen mot et gebyr på 60 Euro for hver flight, og for hver person i følge uten boardingkort.
Legitimasjon
OBS!
Ryanair godtar kun gyldig pass som legitimasjon, dette gjelder også for nordmenn, og selv på turer innen Norden som Sverige og Danmark.
Kundesenter
Trenger du å komme i kontakt med Ryanairs engelsktalende kundesenter, kan du ringe 820 330 01 - det koster kr. 3.50 pr. minutt. De holde er åpent mandag - fredag fra kl. 09:00 til 18:00 - britisk tid.
Kundesenter
Trenger du å komme i kontakt med Ryanairs engelsktalende kundesenter, kan du ringe 820 330 01 - det koster kr. 3.50 pr. minutt. De holde er åpent mandag - fredag fra kl. 09:00 til 18:00 - britisk tid.
Oppdatert juli 2012