Her er resultatene:
1. Air Berlin2. Norwegian
3. Ryanair
3. EasyJet
5. Cimber Sterling
6. Wizz Air
Slik gjorde vi testen
Nedenfor har vi (les Aftenposten) gjengitt vår bedømmelse av de enkelte selskapene. Vi har sett på billettpriser, men også på viktige «detaljer» som benplass og prisen på mat og drikke om bord. I tillegg har vi vurdert den generelle standarden på kabinen: Var flyet slitt? Hvordan var toalettene? Hvordan opptrådte kabinpersonalet? Hvordan var informasjonen fra cockpiten, og ble sikkerhetsinstruksene ivaretatt på en god måte?
Det kan by på problemer å bestemme hva som er et lavprisselskap. Ser vi utelukkende på billettprisene, oppdager vi at «vanlige» flyselskaper som SAS, Lufthansa og British Airways ofte har lavere priser enn det mange av aktørene i vår test kan varte opp med.
Avgjørende for vårt valg er at selskapet selv oppfatter seg som et lavprisselskap. Det gjør eksempelvis ikke SAS. Vi har forsøkt å unngå de selskapene som går inn i et større nettverk, og plukket ut billigselskaper som i utgangspunktet tilbyr punkt-til-punkt-reiser. De har ikke noe stort rutenettverk som binder sammen kompliserte og omfattende reiser, og de samarbeider heller ikke om ruter med andre selskaper – såkalt code sharing.
Vi har valgt ut de billigselskapene som er mest aktuelle for norske reisende. Selskapene med ruter til og fra Norge er selvskrevne. Vi har også tatt med britiske EasyJet. Dette er Europas nest største lavprisselskap, og ledelsen i EasyJet har uttrykt et klart ønske om å starte ruter på det norske markedet.
BEST I TEST - AIR BERLIN
AB 8166 Hamburg-Barcelona. Karakter: 6
Det er tysk, det er stort og det er godt! Lavprisselskapet Air Berlin har angrepet det norske markedet med en rute fra Oslo til Berlin, med store muligheter for videreforbindelser.
Den nye aktøren går rett til topps i Aftenpostens lavpristest. God pris, god komfort om bord og utsøkt service. Gebyrene er heller ikke så påtrengende som hos Norwegian. Selskapet serverer gratis mat og drikke, og bagasjen er inkludert i billettprisen, som målt pr. antall kilometer er lavere enn hos det norske selskapet.
Billig mat.
Ingen av de seks selskapene vi har testet kan varte opp med et så billig matbrett, bare 20 norske kroner for sandwich, kaffe og øl.
Air Berlin byr også på muligheten til å kjøpe rause, varme porsjoner med mer typiske middagsretter, og det til mellom 60 og 80 norske kroner. De kabinansatte er påpasselige med å la deg selv avgjøre når du vil ha maten servert.
–Vil du ha maten din nå? spør flyvertinnen. Slikt får oss til å føle en snev av individuell service. Vi er mer enn bare kveg.
Aftenpostens testteam vurderer det samlede produktet til den nye, tyske utfordreren til å være hakket bedre enn det Norwegian kan varte opp med, selv om sistnevnte slår Air Berlin med fire centimeter på den viktige benplassen.
Underholdning.
I motsetning til Norwegian byr Air Berlin på underholdning på den vel to timer lange turen: Du kan se film, og de som vil, kan kjøpe ørepropper og lene seg tilbake i setet og nyte de ulike musikktilbudene som fins.
Har du barn med, kan de roes ned med en liten underholdningspakke som deles ut til alle smårollinger om bord før flyet forlater terminalen.
Informasjonen om bord er litt vanskelig å få tak i. Høyttaleranlegget er elendig, så om det er kapteinen som informerer om turen eller flyvertinnen som snakker om tilbudene, er vanskelig å avgjøre. Også sikkerhetsinformasjonen er krevende å få tak i hvis man ikke forstår tysk med innlagt grov høyttalerstøy. Teksten på engelsk er det umulig å se fra vårt sete.
Dette kan likevel ikke ta fra Air Berlin seieren i vår test. Det er en hyggelig opplevelse, og vi føler at vi får valuta for billettprisen.
At du får servert et drops når du går om bord, er bare nok et bilde på at Air Berlin vil at publikum skal føle seg verdsatt. Det koster selskapet ingenting, men virker veldig trivelig.
Fakta
Tysklands nest største flyselskap etter Lufthansa. Etablert i 1978. 28,6 millioner passasjerer i 2008. 131 fly og 96 destinasjoner. Flyr direkte Oslo-Berlin.
Distanse: 1494 km.
Pris: 1064 kr.
Pris pr. km: 0,71 kr.
Benplass: 68 cm
Matbrett: 20 kr. (sandwich og kaffe gratis)
Koffertgebyr: Inkl. i prisen, inntil 20 kilo.
Kredittkortavgift: Nei
Andre obligatoriske avgifter: Legger til en serviceavgift på 15 euro (130 kr) pr. bestilling.
ANDRE PLASS - NORWEGIAN
DY 1126 Oslo-Hamburg. Karakter: 5
Norwegian er best på komfort, men til tross for nye fly er det en dyr opplevelse. Selskapet investerer i høyt tempo i flunkende nye Boeing 737-800. Det kan bli et gullegg for selskapet.
Bedre komfort og høy standard på service gir en hyggeligere reise. Men selskapet skal passe seg for prisnivået: Det er høyt tatt i betraktning at Norwegian utgir seg for å være et rendyrket lavprisselskap.
Aftenposten har plassert Norwegian på annenplass i testen. En strålende reiseopplevelse til tross, selskapet faller igjennom på prisene – både på selve flyreisen og på serveringen om bord.
Større benplass
På Aftenpostens testtur stiller Norwegian med en flunkende flott Boeing 737-800. Komforten er super. De nyinnkjøpte maskinene, som etter hvert blir selskapets standardfly, har økt benplass takket være en ny type seter der setelommen er flyttet opp i seteryggen og dermed gir mer plass til bena. En plastskinne ved føttene gir i tillegg en følelse av svært god sittekomfort.
Avstanden fra setebunn til setelomme foran er fire centimeter større enn hos den beste konkurrenten. Det er viktige centimetere når man sitter i et fly. Forbedringen fra eldre og trangere maskiner er påtagelig.
Kabinen er ren og flott, og det lukter nærmest fabrikknytt fly! Kabinpersonalet er i topp humør, kapteinen er passe aktiv med informasjon fra sin plass i cockpiten, og vi suser av gårde mens vi forsyner oss fra salgsvarene i trillevognen. Begynner vi å bli passe lei av Norwegians mat- og drikkemeny? Det punktet nærmer seg i alle fall.
Perfekt
Da vi lander i Hamburg 10 minutter før tiden, har selskapet gjennomført en perfekt flyvning. Hvis dette blir fremtidig Norwegian-standard, er det bare å advare enhver konkurrent! Selskapet har imidlertid lagt seg til en ekkel profil når det gjelder gebyrer. Kombinert med priser som ikke er helt lave lenger, kan det bli en utfordring for selskapet å beholde sitt billig-image i konkurranse med stadig nye og aggressive aktører som jakter på norske passasjerer.
Fakta
Har drevet lavprisflyvninger siden 2002. Fraktet 9,1 millioner passasjerer i 2008, og disponerer omkring 40 fly. Driver over 170 ruter til nærmere 90 destinasjoner.
Distanse: 734 km.
Pris: 604 kr.
Pris pr. km: 0,82 kr.
Benplass: 72 cm
Matbrett: 100 kr.
Koffertgebyr: 55 kr. for inntil 20 kilo.
Kredittkortavgift: Visa gratis, andre kort 40 kr. pr. reservasjon.
Andre obligatoriske avgifter: Nei.
TREDJE PLASS - RYANAIR
FR 5172 London Stansted-Billund. Karakter: 4
Har du kommet deg om bord i en av Ryanairs maskiner, er det nærmest som å oppleve en pølsebod med vinger: Billetten er så å si gratis, men du utsettes for et kjøpepress nesten hele tiden. De kabinansatte setter åpenlyst stor pris på at du handler.
For kjører de ikke rundt på trillevognen med mat, drikke eller taxfree-varer, løper de rundt med skrapelodd eller reklamerer for at du kan bruke mobilen om bord. Hva med en pølse i brød? Nesten komisk blir det når de svinger gjennom kabinen og byr på såkalte røykfrie sigaretter! Forbudt av andre selskaper, men ikke her!
Likevel, Ryanair er utrolig effektive. De går til rett tid og lander til rett tid. Komforten om bord er ingenting å klage over. Benplassen er god fordi setelommen rett og slett er fjernet. Til tross for at setene ikke kan legges bakover, er de utmerkede å sitte i.
Prisene er best i klassen, betjeningen er hyggelig og flyet er nytt, rent og pent.
Er det rart at det blir en brukbar plassering av sånt? Historiene om dårlig service er en myte. Tvert imot, det mangler ingenting på serviceinnstillingen. Samme positive opplevelse har vi også hatt en rekke ganger tidligere. Matutvalget er bra, men prisene trekker ned. Sandwich, kaffe og en øl koster 12,50 euro (107 norske kroner), dyrest i testen. Det store minuset med Ryanair er likevel den slemme gebyrpolitikken. De lokker med nesten gratis reise, men obligatoriske avgifter kan mangedoble prisen før du er ferdig med bestillingen. Møter du opp på flyplassen uten å ha betalt for bagasjen på forhånd, koster det deg 257 kroner fra 1. oktober, for ett kolli på maks 15 kilo. Har du to kolli, må du ut med ytterligere 600 kroner.
Bruk mobilen
Som et av få selskaper i Europa tillater Ryanair mobilbruk om bord. Mottak av SMS er gratis, mens det koster 0,50 euro å sende. Samtaler koster mellom to og tre euro minuttet. Dyre minutter. Og hvem vil se frem til å få en i nabosetet som babler i vei med høy røst?
Fakta
Europas største flyselskap i antall passasjerer. Det irske selskapet fraktet nesten 59 millioner reisende i 2008. Har nær 200 fly og over 800 ruter. I Norge flyr selskapet på Torp, Haugesund og Rygge (fra 30. sept.)
Distanse: 725 km.
Pris: 156 kr.
Pris pr. km: 0,22 kr.
Benplass: 72 cm
Matbrett: 108 kr.
Koffertgebyr: 15 euro (130 kr) fra 1. oktober, for inntil 15 kilo.
Kredittkortavgift: 50 kr. pr. person pr. strekning.
Andre obligatoriske avgifter: 5 euro (43 kr) for online innsjekking. Dette er gratis dersom du kjøper kampanjebilletter.
FJERDE PLASS - EASYJET
EZY 3068 Praha-London. Karakter: 4
EasyJet byr på en halv times forsinkelse ved avgang fra Praha. Men kapteinen er frempå med en beklagelse og forklaring nærmest før vi får satt oss i setene, og han har godt håp om å fly inn det meste av forsinkelsen.
Det gjør vi. Turen med EasyJet er en ren fornøyelse, og selskapet gir et umiddelbart inntrykk av å ha grundige rutiner når man innleder sikkerhetsinformasjonen på denne måten:
–Vi er klar over at mange av dere er vante flyreisende, men følg likevel med, ber flyvertinnen.
Feriefølelse
EasyJet konkurrerer knallhardt med Ryanair om å være Europas største lavprisaktør. I motsetning til sin konkurrent byr EasyJet i hovedsak på ruter til hovedflyplassene, men til en billettpris som er høyere enn hos rivalen.
Turen vår går dessuten uten at du blir utsatt for så mange salgsfremstøt som hos konkurrenten. Du kan også ta med deg håndbagasje om bord uavhengig av vekten, bare bagen tilfredsstiller bestemte mål.
I motsetning til Ryanairs gyselige signalgule kabininteriør, som nærmest er heldekorert med egenreklame om nye flyruter, byr EasyJet på et rolig oransjepreget interiør, som gir oss litt hyggelig feriefølelse. Likevel, EasyJet har en trangere kabin enn Ryanair.
Mattilbudet om bord er det ingenting å utsette på. EasyJet har baser i flere land, og menyen er komponert ut fra lokale smaker. Men det koster: 104 kroner for en sandwich, en kaffe og en ølboks.
Tøff utfordrer
Det britiske selskapet byr også på muligheten for å gjøre reisen enklere. I Praha er det egne innsjekkingsskranker for dem som har betalt for såkalt «speedy boarding», som også gir deg mulighet til å gå først om bord i flyet. Den som foretrekker å slappe av i loungen før avgang, får et tilbud fra EasyJet som omfatter de fleste store byene i Europa.
EasyJet har foreløpig ingen ruter til Norge, men er representert både i Sverige, Danmark og Finland. Selskapet har sagt at Norge står for tur hvis de skandinaviske rutene viser god trafikk. Det gjør de, derfor tipper vi det bare er et tidsspørsmål når selskapet planter hjulene på bakken på Gardermoen. Det innebærer i så fall at både SAS og Norwegian kan vente seg en tøff utfordrer.
Fakta
Startet i 1995, som et av de aller første europeiske lavprisselskapene. Hovedkvarter i Storbritannia. 44 millioner passasjerer i fjor.
Distanse: 1001 km.
Pris: 420 kr.
Pris pr. km: 0,42 kr.
Benplass: 68 cm
Matbrett: 104 kr.
Koffertgebyr: 100 kr. for inntil 20 kilo.
Kredittkortavgift: 40 kr. for Visa debetkort, 80 kr for kredittkort pr. bestilling.
Andre obligatoriske avgifter: Nei.
FEMTE PLASS - CIMBER STERLING
QI 293 Billund-Oslo. Karakter: 3
Danskene forsøker å gjøre Cimber Sterling til en ny lavpriskomet, og lanserer nye ruter i meget høyt tempo. Til Oslo flyr de foreløpig bare fra temmelig marginale destinasjoner som Billund og Ålborg, men selskapet har vurdert å gjenoppta billigruten mellom Oslo og København. Da blir danskene straks en farligere konkurrent!
Businessklassen er lempet ut, og selskapet satser på det som var hovedmarkedet til det gamle Sterling. Det nye selskapet bærer alle tegn til å være på vei mot en viktig posisjon i det skandinaviske lavprismarkedet. Det er kraftig tirret av Norwegian, som har beveget seg inn på «deres» territorium gjennom voldsom ekspansjon i Danmark. Vil Cimber Sterling klare å slå tilbake i Norge?
Gratis kaffe
Flyene er de samme som Sterling brukte: Røde og grå og fortsatt dekorert med Sterling.eu på sidene. I motsetning til tidligere er det servering av gratis kaffe og brus om bord, og alle får en liten kakebit å tygge på til kaffen. Cimber Sterling har mye å gå på prismessig, men dets lavprispreg er mange hakk tydeligere på «ferierutene» fra København til Middelhavet enn på lokalruten mellom Danmark og Norge.
Servicen er i alle fall av gammelt og hyggelig Sterlingmerke. Mange tidligere ansatte har da også fulgt med over i det nye selskapet.
Sterling startet som et charterselskap før det tok sats i lavprismarkedet. Charterfølelsen lever videre hos Cimber Sterling, og det trekker ned hos et ellers veldig hyggelig selskap.
Fakta
Danske Cimber Air, som i 60 år har drevet trafikk med mindre fly, overtok restene av det konkursrammede lavprisselskapet Sterling i vinter. Det nye Cimber Sterling er nå i sterk fremmarsj, med en rekke ruter fra Danmark ut i Europa. 25 fly og 33 destinasjoner. Har trafikk fra Norge til Jylland.
Distanse: 508 km.
Pris: 578 kr.
Pris pr. km: 1,14 kr.
Benplass: 68 cm.
Matbrett: 70 kr.
Koffertgebyr: Inkl. i prisen, inntil 20 kilo.
Kredittkortavgift: 1,25 prosent av prisen.
Andre obligatoriske avgifter: Nei.
SJETTE PLASS - WIZZ AIR
W6 832 Barcelona-Praha. Karakter: 2
Det rosa lavprisselskapet Wizz Air har kommet som en kule i det norske markedet, og opererer nå med ikke mindre enn seks ruter fra Norge – fra Sandefjord og Bergen.
Selskapet har fått en umiddelbar suksess med sine ofte meget lave priser. Men fy for en reiseopplevelse! Pinetrangt mellom setene, og en matkvalitet som vekker minner fra standarden på østeuropeiske selskaper før jernteppet falt. Men humøret er på topp hos dem som jobber i kabinen, og det trekker opp.
De brune skinnsetene er myke, og kabinen er ved første øyekast både ren og pen. Men ved en nærmere titt er det lett å se at maskinen vi reiser med, kunne hatt godt av å få en runde med rengjøringsmiddel.
Trangt
Når selskapet havner på dumpeplass i vår test, er forklaringen også en usedvanlig slett informasjonsservice om bord. Da vi fløy fra Barcelona til Praha, tok det en lang og varm time fra vi forlot terminalen til vi tok av – uten at kapteinen tok ordet for å forklare forsinkelsen. Imens led vi oss gjennom ventetiden i et fly som føltes så trangt at vi straks kjente det i knærne når personen i setet foran presset seg litt ned i sitt sete.
De som ikke lar komfort og kvaliteten på maten om bord bety så mye, men bare jager etter de billigste reisene, får svært gode tilbud hos Wizz Air. De er grådige på gebyrer, men samtidig er det lett å finne billetter fra Torp til bare 400-500 kroner – og det til og med tur-retur!
Fakta
Ungarsk-bulgarsk-ukrainsk selskap etablert i 2003. Omtaler seg som det største lavprisselskapet i Sentral- og Øst-Europa, med rundt 130 ruter og 23 fly. Fraktet 5,9 millioner passasjerer i fjor. Ruter fra Torp og Bergen.
Distanse: 1360 km.
Pris: 643 kr.
Pris pr. km: 0,47 kr.
Benplass: 65 cm
Matbrett: 91 kr.
Koffertgebyr: 10 euro (86 kr), inntil 15 kilo.
Kredittkortavgift: 45 kr. pr. pers. pr. strekning.
Andre obligatoriske avgifter: Nei.