GB     HJEM

Mobilbruk i fly

Emirates ble det første flyselskapet som tillot mobiltelefonsamtaler ombord i fly under reise. Den første samtalen ble nylig foretatt i 30.000 fots høyde på en flyvning mellom Dubai og Casablanca.

Flere andre flyselskaper ventes å følge etter, deriblant Ryanair og Norwegian. Mobiltelefonbruk ombord i fly vekker både og glede og vrede blant passasjerer, mange frykter forstyrrelser ombord i flyene hvis naboen skal sitte i telefonen. Forretningsfolk har ofte sett frem til å kunne jobbe ombord uten å bli forstyrret av mobilbruk.

Allerede til sommeren åpner Ryanair for å ringe med mobiltelefonen fra 25 av flyene sine - også på ruter til og fra Norge. Taksten blir vanlig utlandstakst. - Endelig dato står på myndighetenes godkjennelse, men vi er klare for å sette igang uttesting av mobiltelefoni om bord på en del flyene våre i 2. kvartal, sier Ryanairs Skandinavia-talsmann William Hamilton.

Mens Norwegian, som også går med planer om mobilbruk i fly, og som til høsten starter eget mobilselskap, Call Norwegian, i første omgang tenker å tillate mobiltelefonbruk på noen av seteradene bakerst i flyet, sannsynsligvis også bare for SMS, internett og e-post - såkalt lydløs kommunikasjon - åpner Ryanair for å snakke i telefonen. Ryanairs policy har alltid vært å tilby passasjerene våre så mange goder som mulig, sier William Hamilton. - Er det teknisk mulig å snakke, ja så får de lov til det. selskapet har free seating i flyene sine, og Hamilton skjønner ikke hvordan andre selskap skal klare å begrense mobilbruk til bare noen seterader.

Sammen med Air France er Ryanair helt i front blant europeiske flyselskap på å teste ut mobilbruk i flyene sine. Quantas, American og britiske «bmi» er andre som ligger langt framme i løypa. European Aviation Safety Agency (EUs flysikkerhetsorgan) har sagt at det rent teknisk ikke er noen sikkerhertsrisiko knyttet til å åpne for mobiltelefoni i fly - men at det er opp til selskapene å teste ut flyringing etter å ha innhentet godkjenning fra myndighetene.

Når det gjelder SAS og Widerøe ligger de lenger bak i løypa. For øyeblikket orienterer de seg om hvilke systemleveradører som finnes på markedet, men er ikke kommet så langt som til uttesting, SAS er også redd for at mobilbruk ombord i fly kan gi unødige konflikter, da en del ønsker å benytte flyreisen til å sove og slappe av, og da kan mobilsnakk i nabosetet lett irritere og skape konflikter.

Foto: emirates.com



www.osloairports.com | 2007 - 2015 | uten kommersiell tilknytning til Oslos lufthavner